25.05. - 01.05.2022
Тема. Добір схеми для виготовлення виробу з бісеру.
Бісер – це світ, в
якому переплітаються найрізноманітніші грані людського таланту, від майстрів,
які його створили, до майстрів, які творять з нього. Мініатюрні намистинки,
поєднуючись разом, створюють таємничий, чарівний світ. Сьогодні, мистецтво
виготовлення бісерних виробів знову стало актуальним, й популярним і модним. Є професії
оздоблювальники і дизайнери одягу, які в наш час широко використовують
бісероплетіння в своїй роботі.
Послідовність
виготовлення будь-якого виробу з бісеру залежить від: виду виробу (простий чи
складний); техніки (чи технік) плетіння; кількості деталей, з яких він складається.
Практична робота.
1.
Повторити правила
безпечної праці під час бісероплетіння.
2.
Виконати вправи плетіння
різних елементів:
Плетіння петельками
4.
Виготовити виріб з
бісеру.
Приклади.
Переглянути майстер-клас «5 ідей виробів з бісеру» за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=oacPHUv7QHI
Переглянути майстер-клас «Виготовлення намиста» за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=noilOWscd5g
Можна виготовити прикрасу або виріб на свій вибір.
Усім творчого успіху!
18.05. -11.05.2022
Тема. Добір інструментів та конструкційних матеріалів.
Матеріали.
Бісер – трохи приплюснуті
зі сторін наскрізних отворів кульки округлої форми з отворами для пропускання
нитки. В наш час бісер виготовляють з різноманітних матеріалів: відшліфованого
скла, металу, кришталю, кераміки. Бісер буває прозорий, перламутровий, матовий,
мозаїчний, тощо. За розміром бісер буває 6 номерів – чим більше бісерина, тим
менше номер.
Стеклярус – шматочки скляної трубочки довжиною 5-10 мм.
Рубаний бісер (рубка) – бісер циліндричної форми, довжиною 1-5 мм.
Намистини – більші за розмірами
бісерини. Намистини бувають різної форми та розмірів. Виготовляються з металу,
дерева, скла, пластмаси.
Стрази – імітація дорогоцінного
каміння.
Нитки. Можна використовувати будь-які
міцні нитки: шовкові, нейлонові або капронові, бавовняні, гумові.
Жилка. Краще за все використовувати
м’яку жилку, але
вона має той самий недолік, що і капронові нитки.
Дріт підходить для
об’ємних
композицій. На дріт, або жилку бісер нанизують для отримання жорсткої
конструкції, наприклад, при виготовленні квітів.
Серветка з цупкої тканини на робочому столі утримує падаючі бісеринки.
Інструменти.
Голки. Для бісеру
використовують дуже тонкі голки, які виготовляють спеціально для роботи з
бісером.
Ножиці. Краще за все
користуватися маленькими ножицями.
Баночки. Необхідні для
зберігання бісеру. Краще, якщо вони прозорі.
Серветка з цупкої
тканини на робочому столі утримує падаючі бісеринки.
Практична робота.
1.
Повторити правила безпечної праці
з бісером.
2.
Ознайомитись з Санітарно-гігієнічними
вимогами під час бісероплетіння:
1)
Світло повинно падати на роботу
зліва або спереду.
2)
Відстань від роботи до очей
повинна бути 30-40 см.
3)
Сидіти потрібно прямо, торкаючись
спиною спинки стільця.
4)
Всі інструменти та матеріали
тримати в спеціальній коробці.
3. Розглянути
технологію виготовлення брелків з бісеру за схемою:
Переглянути майстер-клас
за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=4jUQcvpeK7I
https://www.youtube.com/watch?v=6WXHWUcZmJ4
4.
Або можна виготовити два будь-яких брелоки з пункта 3.
04.05.2022
Розділ. Виготовлення виробів з бісеру.
Тема. Вибір та обґрунтування об’єкта проектування. Моделі-аналоги.
1. Історія виникнення бісеру.
Виготовлення прикрас із
бісеру зародилося 6 тисячоліть тому. Першими їх почали робити єгиптяни з
непрозорого скла. Так створювали штучні перли – арабською називалися
“бусра”, а в множині “бусер” (намистинки з отворами). Звідси й назва – бісер.
Зі штучних перлів плели браслети, намисто, оздоблювали ними одяг.
Потім секрети виробництва бісеру прийшли до римлян. А
на початку VI століття лідерство у виробництві скла закріпилося за Візантією.
У 1221 році у зв’язку із загрозою пожеж усі великі
склодувні майстерні переміщаються на острів Мурано. Там виробляють скляні
посудини, дзеркала, фурнітуру та бісер різних видів. З часом було винайдено новий
спосіб виготовлення бісеру – видування: майстер із трубки видував трубочку,
потім розрізав її особливими ножицями і шліфував. Потім він розігрівав її із
невеликою кількістю піску в чавунному барабані. Це робилося для згладжування
нерівностей на виробі. Після охолодження йому надавали блиск з допомогою
полірувального порошку.
У тих країнах, де виробництво скла ще було таємницею,
наприклад, у Франції, бісер виготовляли з дорогоцінних металів – золота і
срібла.
Аж до кінця XVII століття Венеція монопольно займалася
виготовленням скла. Зупинила такий успіх Богемія (Південна Чехія), де
отримували так зване лісове скло з деревної золи. Це скло було більш
тугоплавким, зате його можна було гранувати, що посилювало гру світла. Саме Чехія
сьогодні – один із головних виробників бісерною продукції.
Наприкінці ХІХ – початку ХХ століття скляний бісер
почали використовувати художники стилю модерн, наприклад, Тіффані і Еміль
Галле. Аж до 30-х років ХХ століття бісерні прикраси радували й зачаровували.
Модниці особливо любили сукні з бісерною бахромою, що створювала ефект
мерехтіння під час танців.
2. Роль кольору у створенні композиції.
Робота з
бісером потребує елементарних знань про колір та його властивості, а також
вплив форми на сприйняття кольору. Колір – це результат відображення світла від
поверхні предмета і сприйняття частини відображеного світла зоровим апаратом
людини. Колір являється однім із найважливіших композиційних засобів в
декоративно-прикладному мистецтві. Знання властивостей кольору дуже важливо при
роботі з бісером. Не дивлячись на простоту кожної окремої бісеринки, зібрані
разом, вони не зберігають чистий природний колір. Основними причинами зміни
природного кольору є: посилення чи послаблення сили світла, зміни джерела освітлення
(сонячне чи штучне), суміщенні і накладанні кольорів відносно спостерігача. Просвічуючись
чи відображаючись одна в одній, бісерини зачаровують переливами кольорів. Заслуга
цього належить вмінню майстра гармонійно підібрати кольори.
Гармонійне поєднання кольорів:
Червоний
– чорний, жовтий, сірий,
коричневий, бежевий, оранжевий, синій, білий.
Синій – сірий, голубий, коричневий, бежевий, жовтий, рожевий, золотистий.
Жовтий – голубий, коричневий, синій, чорний, червоний,
жовтогарячий, сірий, фіолетовий.
Зелений – темно-жовтий, лимонний, салатовий, сірий, оранжевий,
коричневий, чорний, кремовий.
Фіолетовий
– бузковий, бежевий, жовтий, золотистий, чорний.
Коричневий – бежевий, бузковий, салатовий, жовтий, рожевий,
зелений.
3.
Вибір та обґрунтування
об’єкта проектування.
Проектування – процес, який починається з моменту отримання завдання; аналіз об’єкта, конструювання, макетування, проєктна документація.
Проект – виріб, який виготовляє учень на уроках трудового навчання.
Моделі-аналоги.
1. Правила техніки безпеки при роботі з бісером.
1).Перед початком роботи підготувати робоче місце.
2).Сидіти прямо, не нахиляючи низько голову.
3).Роботу виконувати при достатньому освітленні.
4). Роботу тримати на відстані 25-30 см від очей.
5). Інструменти класти на стіл
ручкою до себе, передавати – ручкою
від себе. Ножиці кладуть, зімкнувши
леза, гострими кінцями від
працюючого. Передавати ножиці,
тримаючи за зімкнуті леза.
6). Плоскогубці, круглозубці та кусачки тримати в обхват, не закладати
пальці між ручками інструмента –
можна защемити пальці.
7). Зберігати інструменти слід у спеціальній коробці.
8). Голки зберігати у спеціально відведеному місці. Якщо голка необхідно обов’язково знайти.
9). Під час роботи, при тугому проходженні голки через бісеринку
використовувати наперсток.
10). Не користуватися несправним інструментом, іржавими та зігнутими
голками.
2. Виготовлення кошеня з бісеру.
Посилання на майстер-клас:
27.04.2022
Тема. Волого-теплова обробка вишитих виробів. Захист
проекту «Рушник».
До проведення волого-теплової обробки ставляться такі
вимоги:
1. Ступінь нагрівання праски та її дію на тканину
попередньо необхідно перевірити на клаптику тканини.
2. Для волого-теплової обробки застосовують
пропрасовувачі з марлі або м’якої бавовняної тканини.
3. Перед виконанням волого-теплових робіт деталі або
виріб зволожують з пульверизатора; якщо на тканині залишаються від води плями,
виріб прасують без зволоження.
4. Усі операції волого-теплової обробки здійснюють до
повного видалення вологи.
5. Розпрасовувати і припрасовувати шви, краї деталей і
складок треба на столі або колодці, покритими м’яким сукном і білою бавовняною
тканиною.
6. Під час волого-теплової обробки деталей і виробу
обирати режими прасування для кожної тканини.
7. Волого-теплову обробку виробів з вивороту
здійснюють без пропрасовувача.
8. Після остаточної волого-теплової обробки вишиті
вироби треба тримати розправленими, поки вони повністю не висохнуть.
Нам
доводиться доглядати не тільки за вишитими власноруч
виробами, а й за придбаними у торговельній мережі. У таких випадках слід
попередньо ознайомитись із ярликами, розміщеними на виробі, на яких зображені
позначки-рекомендацїї догляду за виробом. Зневажати цими позначками не можна!
Стандартні знаки догляду за виробами
Захист проекту.
Можливо, ідеального варіанту не існує, і багато що залежить від тематики,
типу, формату презентації, самих учасників. Однак виробити свій власний
унікальний зразок захисту проекту можна, ґрунтуючись на існуючих рекомендаціях,
пробуючи їх на практиці. Отже, завдання спікера – протягом 5-10 хвилин
розповісти (не виходячи за рамки регламенту!), з чого починався проект, до яких
результатів привів, чому це важливо і цікаво. Приблизний план виступу може
виглядати наступним чином:
1.Представляємося.
2.Знайомимо з темою
проекту.
3.Пояснюємо, чому
обрали саме цю тему (об’єктивна актуальність і особиста зацікавленість).
4.Визначаємо
пріоритетну мета (яку проблему можна вирішити в процесі реалізації).
5.Розбиваємо її на
кілька завдань (кроки, які потрібно зробити для досягнення).
6.Характеризуємо
методи (способи вирішення поставлених завдань).
7.Визначаємо тип
проекту та його тривалість.
8.Коротко
розповідаємо про хід робіт і проміжні результати.
9.Підводимо підсумки,
презентуємо продукт (при необхідності), робимо висновки і будуємо прогнози.
10.Дякуємо за увагу
та відповіді на запитання.
Як правило, будь-який захист зараз супроводжується мультимедійною
презентацією, може включати фото — і відеоматеріали. В цьому випадку слід звернути
особливу увагу на дизайн, поєднання текстової та графічної інформації.
ПЛАН ВИСТУПУ НА ЗАХИСТІ проекту.
1. Назва творчого проекту.
2. Мета проекту.
3. Аргументація вибору теми.
4. Завдання, які вирішуються: конструктивні:
а) конструкція відповідала призначенню;
б) міцна і надійна;
в) зручна у використанні; екологічні:
не забруднювала навколишнє середовище;
г)естетичні: оригінальність форми.
5.Коротка історична довідка по темі проєкту.
6.Розрахунок собівартості виробу.
7.Товарний знак.
8.Реклама.
9.Власна оцінка роботи.
Практична
робота.
1. Виконати остаточну обробку вишитого
виробу.
2. Розробити рекламний проект рушника (створити рекламу рушника:
малюнок+письмово).
3. Вислати фото рушника (з лицьового та виворітного боку) та реклами мені на електронну
пошту.
Усім творчої та натхненної праці!
20.04.2022
Тема. Остаточна обробка виробу. Догляд за вишитими виробами.
1. Остаточна
обробка вишитого виробу та перевірка його якості.
2. Прання
вишитих виробів.
3.
Підкрохмалювання (апретування) вишитих виробів.
4. Прасування вишитих виробів.
Остаточна обробка
вишитого виробу складається з таких операцій:
1) видалення зайвих ниток;
2) перевірка якості виконання вишивки;
3) прання;
4) підкрохмалювання;
5) прасування.
Якість вишитого виробу
визначають за такими показниками:
• правильність нанесення стібків вишивки на тканину;
• заповнення усього візерунка вишивкою;
• поєднання кольорової гами;
• поєднання ниток різного ґатунку для вишивки;
• відсутність вузликів з лицьового та виворітного боків;
• обробка країв виробу.
Прання вишитих виробів та проведення волого-теплової обробки:
• прати в теплій воді (не більше 40 С);
• ретельно полоскати вироби після прання;
• прати вручну, дуже обережно, не викручувати;
• не використовувати пральні засоби із вмістом речовин для
вибілювання;
• випрані вироби полоскати в холодній воді;
• за необхідності, підкрохмалити випрані вироби;
• після прополіскування помістити виріб (у розправленому вигляді) в розчин
з оцтом та сіллю;
• сушити виріб у розправленому вигляді;
• розпочинати прасувати виріб від центра;
• праску рухати вздовж нитки основи;
• прасувати вишитий виріб тільки з виворітного боку на м’якій основі.
Це цікаво
Вишиваючи весільні
рушники, іменні хусточки, вишивальниці намагалися бути дуже охайними, адже ці
вироби не прали — вважалось, що змивалась енергетика.
Питання для закріплення (усно):
1. Які операції виконують під час остаточної обробки вишитого виробу?
2. Коли перуть вишиті вироби?
3. Для чого підкрохмалюють вироби?
4. Як необхідно сушити вишиті вироби?
Практична
робота.
1. Повторити правила безпечної праці при роботі з праскою.
2. Виконати остаточну обробку виробу.
3. Виконати волого-теплову обробку рушника.
13.04.2022
Тема. Поняття про стилізацію. Вишивання виробу.
Шануйте, друзі, рушники,
Квітчайте ними свою хату.
То обереги від біди.
Шануйте ті, що дала мати,
Готуйте дітям з чистої
роси.
Щоб легко їм в житті
здолати
Похмурі та скрутні часи.
Шануйте, друзі, рушники.
Саме
життя і природа знайшли своє відображення в декоративній вишивці (в рушниках). Природа
надихає майстрів вишивки рушників, а творча уява створює рослинні орнаменти,
стилізованих тварин, риб, птахів, людей.
Стилізація – це творча переробка форм реального світу з найбільшим
художнім узагальненням; узагальнення форм та кольору, спрощення їх вигляду.
На малюнках дано приклади стилізації рослин, птахів, тварин, людини,
виконані в геометричної та криволінійної техніці:
Приклади стилізації природних форм для рушників:
1. Повторити правила безпечної праці при вишиванні.
2. Вишивання рушничка вибраним швом («хрестиком» або «качалочкою»).
Усім
натхненної праці!
06.06.2022
Тема. Розробка композиції вишивки. Вишивання виробу.
Сьогодні вишивка розглядається як важлива художня
цінність, що виконує численні функції – естетичну, пізнавальну, комунікаційну. Це
показовий вид мистецтва, який зберіг, доніс до нас і стверджує подальший
розвиток орнаментальної графічної живописної культури народу.
У
вишивці своєрідними засобами передається прагнення людини возвеличити те, що її
оточує, чим вона живе. Це і рослинний світ, земля і небо, усе те прекрасне, що
створене працею людини і передане у вишивці образною мовою узагальнення,
знакування, що зберігається як вселюдська пам’ять про історію, землю, природу.
Художня якість вишивки великою мірою залежить від композиції вишитого виробу.
Композиція
–
це творче поєднання різних елементів узору в єдине ціле та розташування їх на
виробі. Ці елементи повинні бути однакові за змістом, кольором та формою. Композиції
вишивки особливо властиві орнаментальність, ритмічність, рівновага,
пропорційність її будови. Композиція малюнка для залежить від
призначення, форми оздоблюваного виробу, якості матеріалу. Не варто оздоблювати
легкі тканини важкою, щільною вишивкою. Узор вишивки повинен відповідати
характеру переплетення ниток і роду волокон тканини, а сама вишивка – художнім
вимогам до даного виробу. Вона в жодному разі не повинна заважати його
практичному призначенню і водночас має робити виріб гарним. Кожен виріб
потребує свого особливого композиційного вирішення. Компози́ція (лат. Compositio)
— складання, зв'язування, складання, з'єднання.
Розробка композиції вишивки.
Основними принципами створення композиції вишивки є:
1. Деталі орнаменту повинні відповідати один одному і
основній темі вишивки.
2. Орнамент повинен відповідати площі тканини для
вишивки, повністю або частково повторювати її контури.
3. Виріб має мати композиційний центр. Він розміщується в
тій частині виробу, яка привертатиме найбільшу увагу.
4.
Необхідно дотримуватись пропорційності – визначеного співвідношення різних елементів
між собою і виробом в цілому.
5. Наявність симетрії між елементами.
6.
Необхідно створювати ритм композиції – чергування однакових орнаментальних мотивів.
Композиція малюнка для вишивки повинна відповідати таким
вимогам:
1. Композиція залежить від призначення і форми
оздоблюваного виробу, якості матеріалу. Не можна оздоблювати легкі тканини
важкою, щільною вишивкою.
2. Візерунок вишивки повинен відповідати характеру
переплетення ниток і роду волокон тканини, а сама вишивка — художнім вимогам до
даного виробу.
3. Вишивка не повинна заважати практичному призначенню
виробу.
4. Слід також ураховувати, що кожний виріб потребує свого
особливого композиційного рішення.
5. Для композиції вишивки особливо характерна
орнаментальність.
Практична робота.
1. Повторити правила безпечної праці при вишиванні.
2. Вишивання рушничка вибраним швом («хрестиком» або «качалочкою»).
Усім
натхненної праці!
30.03.2022
Тема. Кольори у вишивці. Символічність кольорів в українській вишивці. Вишивання
рушника.
1. Кольори у вишивці.
Важливу роль у побудові композиції вишивки відіграє
колорит – гармонійне поєднання кольорів і відтінків, що підпорядковані
основному кольору. Колорит може бути світлим і темним, яскравим і тьмяним, холодним і
теплим тощо.
Усі кольори
поділяють на ахроматичні й хроматичні.
Ахроматичні
кольори
– це безбарвні кольори, до яких належать білий, чорний і всі відтінки сірого кольору.
Хроматичні кольори – це спектр різноманітних кольорів і відтінків, які можна утворити,
змішуючи три основні кольори: червоний, жовтий і синій.
Вдалою
демонстрацією спектра хроматичних кольорів є природне явище веселки, у якій
виокремлюють сім кольорів: червоний, помаранчевий, жовтий, зелений, блакитний,
синій, фіолетовий.
Перехід між кольорами веселки поступовий і неперервний, тобто існує безліч різноманітних кольорів і відтінків. Наприклад, жовтий колір поступово переходить у зелений: від різних відтінків жовтого, жовто-зеленого – до різних відтінків зелено-жовтого і зеленого.
У
мистецтві вишивки поширені однокольорові вишивки, тобто монохромні (від
грецького монос – один), основою яких є один колір та його відтінки, і багатоколірні
вишивки, тобто поліхромні (від грецького полі – багато).
Поєднання кольорів. Для добору вдалого поєднання кольорів використовують різні
види кольорових кіл.
У багатоколірних вишивках зазвичай переважає один або два основні кольори. Інші кольори лише доповнюють кольорову гаму, підкреслюють основний колір. Тому спочатку визначають основний колір, а потім добирають інші.
Гармонійне
поєднання кольорів
2. Легенда про веселку.
Веселка – надзвичайно красиве явище природи.
Образ веселки в українській і світовій міфології займає визначне місце. Існує
багато дивовижних легенд, казок, загадок, повір’їв про веселку.
Є легенда, що веселка – це шлях до неба, велетенський
міст, яким сходять на землю янголи. Про це свідчить і її друга назва “райдуга”
– райська дуга. За біблійною легендою, веселка – це знак угоди між Богом і
людьми. Після потопу Бог пообіцяв праведному Ною, який урятувався з родиною,
що більше ніколи не насилатиме на землю такої страшної нищівної зливи. На
згадку про це Він створив веселку.
3. Символічність кольорів в українській вишивці.
Гамма
кольорів українських вишивок дуже символічна. Кожен колір і поєднання кольорів
має своє особливе значення, яке обов'язково враховують українські вишивальниці.
Білий колір -
основа вишитого виробу
Відомо, що білий колір містить в собі всі кольори веселки, які можна побачити після дощу на небі, коли кольори розкриваються в крапельках вологи. Ємний білий колір є основним кольором, використовуваним для вишивки в якості фону і ніжних візерунків. Цей колір символізує енергію, силу, життя, духовну і фізичну чистоту. Білий колір - символ Бога-Отця. Білими нитками на білому тлі вишиваються вироби, що символізують духовну чистоту свого власника, чистоту помислів, душевну енергію. Білий колір вважається оберегом, що захищає людину від поганих людей і тяжких думок. Білий одяг, рушники та постільну білизну не пропускають до людини хвороби, нещастя, дозволяючи спокійно відпочити і набратися сил.
Багатозначність
чорного кольору
Основною особливістю чорного кольору є його здатність вбирати тепло, світло, енергію та інформацію. Найдавніші вишивки виконувалися на білому домотканому полотні чорними і білими нитками. Зараз таке поєднання досить рідкісне, частіше його можна побачити на тканих виробах. Слов'янські народи сприймають чорний колір як колір смутку, розлуки, смерті, потойбічних сил. Тому в похоронних і поминальних виробах присутнє поєднання білого і чорного кольорів. Рушники для поста теж вишивають чорними нитками.
Слід
зазначити, що чорний колір в Україні не є однозначним символом сумних подій.
Досить широко поширені в українців чорні вишиванки. Вони символізували мудрість
і накопичені знання поколінь, тому їх носили літні люди в багатьох регіонах.
Крім того, чорний колір символізує землю, родючість, добробут, тому його
нерідко використовують в предметах побуту і в одязі, щоб підкреслити ці символи
в залежності від події або ситуації. Навіть весільні вишиванки в деяких районах
вишивали орнаментами чорного кольору, щоб побажати молодим багатства і
родючості. Фарбували нитки для вишивання природними барвниками. Для отримання
чорного кольору робили настоянки з шкаралупи волоських горіхів, кори дуба,
верби, жостеру та інші рослини, що ростуть у даній місцевості.
Червоний колір -
свято і кровні узи
В українських вишивках червоний колір зустрічається частіше і в більшій кількості, ніж інші кольори. Основною причиною цієї переваги є його ошатність, яскравість, виразність. Тому червоний колір особливо часто використовували для вишивки святкового одягу, дитячої та юнацької вишиванки, весільного одягу та рушників. Має червоний колір і оберегові і сакральні функції, так як він є дуже активним і сильним, що дає велику енергетичне підживлення, захист від неприємностей, життєву силу. Червоний колір - символ чоловічого начала в природі. Він висловлює стихію Вогню - такий же яскравий, гарячий, зігріваючий. Нерідко червоний колір в орнаменті являв собою кров, яку проливали хоробрі українські воїни в битвах за свій народ.
Переважає
червоний колір і на більшості весільних рушників, так як символізує любов,
радість, безперервність роду і кровну спорідненість. Красиві, вишиті переважно
червоними орнаментами, рушники виглядають ошатно й святково, ними прикрашають
українці свої будинки і ікони. На Закарпатті нерідко вишивають орнаменти, в
яких використовуються тільки червоні нитки. В інших регіонах, таких як
Київщина, Полтавщина, Полісся, Слобожанщина і Чернігівщина, червоний колір дуже
активно використовувався у вишивках поряд з іншими кольорами.
Найкрасивіший
червоний колір отримували, фарбуючи нитки карміном - червоним барвником, який
видобувається з комах, яких називають кошенільний червець. Це був дорогий
барвник, який не всі могли собі дозволити в достатній кількості. Тому українці часто
використовували більш доступні рослинні барвники, одержувані з зростаючих поруч
рослин, таких як марена фарбувальна, підмаренник, чистотіл, звіробій та інших
рослин, а також використовували деякі червоні ягоди.
Синій колір -
символ Води
Українська вишивка з використанням червоного та синього кольорів символізує єдність і сполучуваність протилежних стихій - Вогню і Води, які представляють активне, гаряче чоловіче і пасивне, холодне жіноче природний початок. Синій колір доповнює червоний орнамент, виступаючи як символ жіночого начала, пов'язаного зі стихією Води.
У
вишиванках синій колір може використовуватися в якості контуру для надання
більшої виразності основної частини орнаменту. Значно охочіше застосовували
українські вишивальниці синій колір для створення орнаментів на рушниках, іноді
повністю синьою ниткою, але частіше все-таки поєднували з червоним кольором.
Таке поєднання характерно, в основному, Правобережним регіонах України,
особливо часто воно зустрічається на Поділлі. Вважається, що поєднання в
орнаменті синього і червоного кольорів з'явилося в народній вишивці значно
раніше, ніж поєднання чорного з червоним.
Для
пісних днів вивішувалися рушники з орнаментами з синіх і білих ниток, або з
повністю синіми орнаментами на білому полотні. Такі рушники так і називали -
«пісні». Вишивають «пісні» рушники та з поєднанням в орнаменті ниток синього і
чорного кольорів. Синій барвник одержували з квіткових пелюсток волошок і
сон-трави.
Жовтий і
золотистий кольори - сонячне світло і багатство
Особливе місце в українській вишивці займають жовтий колір і золотий. Вважається, що ці кольори символізують Сонце, небесний вогонь, сяйво Божественної мудрості, а також багатство. В українській традиційній вишивці не прийнято створювати орнаменти, виконані повністю з жовтих або золотистих ниток. Ці кольори чудово виглядають і доповнюють інші забарвлення в багатобарвних орнаментах. Нерідко можна зустріти вишивки з орнаментами, що містять поєднання ниток червоного, жовтого і чорного кольорів, в регіонах Правобережної України - на Поділлі, в Черкаській та Київській області. Поділля використовує жовтий колір ниток і для вишивання біло-жовтих орнаментів. Люди заможні могли купувати чи вишивати ошатний одяг, прикрашену візерунками з використанням золотистих ниток.
Рукодільниці
західних регіонів України теж застосовували у своїх візерунках жовтий колір. В
їх орнаментах часто використовуються відтінки жовтого кольору різної
інтенсивності: від блідо-жовтого до соковитого жовтого. Така різноманітність
відтінків жовтого кольору значно збагачує колірну гаму яскравих барвистих
вишиванок.
На
виготовлення ниток різних відтінків жовтого кольору можна використовувати
досить багато рослин, з яких виходять природні барвники потрібного кольору:
солома гречки, листя груші дикої, кислиця і багато інших.
Багатоколірні
орнаменти на українських рушниках
Всі перераховані вище кольори є традиційними для вишивки українських рушників. Але насправді всі ці кольори мали багато різноманітних відтінків, а також застосовувалися й інші кольори для створення неповторних і барвистих орнаментів. Натуральні барвники дозволяли створювати нитки численних кольорів: сіро-сині різної інтенсивності, коричневі від зовсім світлих до глибоких темних, широка гама зелених відтінків.
Раніше
багатоколірні орнаменти у вишивці рушників зустрічалися тільки в деяких
областях. Зараз же все більше з'являється барвників синтетичного походження для
фарбування ниток для вишивки, які мають величезну гаму кольорів. З їх допомогою
українські майстрині створюють чудові барвисті орнаменти на рушниках та одязі,
в тому числі і багатоколірні. При створенні класичних народних вишивок потрібно
знати свої рідні традиції, враховувати символіку орнаментів і колірних
композицій, яку створили наші предки за багато століть.
Символіка
кольору в українській вишивці представляє інтерес не тільки для рукодільниць та
знавців української народної творчості. Будь-яка людина, набуваючи для себе
вишитий виріб, будь то рушник, вишиванка або інший предмет одягу або побуту,
повинен знати, яку символіку містить колір вишивки, для якої мети купується
обрана річ. Знання традицій вбереже вас від неправильного придбання.
Практична робота.
1. Повторити правила безпечної праці при вишиванні.
2. Вишивання рушничка вибраним швом («хрестиком» або «качалочкою»).
Усім натхненної праці!
23.03.2022
Тема. Технологія виготовлення вишитого рушника.
Вишивка – як символ, який зберігає коріння, ідентичність, розуміння себе. Це наша
історія: міфологія, релігія, давнє мистецтво наших предків, душа нашого народу.
Та більше того, у вишивці зашифровано наш генетичний код.
В Україні вишивати вміли у всіх регіонах. Кожна область,
інколи навіть село володіли своїми унікальними техніками вишивання. Дівчаток із
наймолодшого віку привчали до вишивання. У деяких областях це ремесло любили
навіть чоловіки.
Вишиванки здавна носили чоловіки, жінки і діти. Кріпаки і
пани, міщани і селяни. Одягали їх у свята та на щодень. За вишиванкою можна
було визначити статус та походження власника. Найдавнішими матеріалами, з яких
українці виготовляли для себе вишиванки, були тканини з овечої вовни, льону та
конопель.
Наші прабабусі досі пам’ятають багато секретів давнього
ремесла. Наприклад, фарбували нитки для вишивання колись лише природними
барвниками. Брали те, що було під рукою: кору, коріння, листя і квіти. Цікаво,
що для закріплення кольору нитки запікали у житньому тісті – так вони не
втрачали забарвлення впродовж десятиліть. Дивовижно, та українським майстриням
відомо близько 250 видів вишивальних швів, які базуються на 20 техніках.
Без рушника, як і без пісні, не уявляємо ми України.
Вишивки на сорочках і рушниках стали для українського
народу оберегами! Обереги для українського народу – це магічні засоби боротьби
з ворожою, переважно з “нечистою силою”, охорона перед злом та поклик зберігати
все духовне добро. Кожна господиня бажала оздобити свою оселю своїми
неповторними рушниками, серветками, скатертинами.
У кожній родині, де підростала дівчина, скриня мала
повнитись рушниками. Готувати рушники - означало дбати про дівочий посаг. До їх
виготовлення привчали ще з юного віку.
Приклади рушників:
Практична робота.
1.
Повторити
правила безпечної праці голкою.
2.
Підібрати
схему узору для вишивання рушника.
Приклади схем для вишивання швом «хрестиком»:
Приклади схем для вишивання швом «качалочка»:
3.
Вишивання
рушничка вибраним швом.
Усім
натхненної праці!
02.02.2022
Тема. Технологія вишивання виробу.
Особливості та вимоги до виконання вишивального шва «качалочки» Шов «качалочки» відноситься до лічильних
видів гладі. Це одна з найдавніших технік вишивання,
особливо поширена на Поділлі. Для цієї техніки характерне накладання
паралельних стібків з переходом один від одного на одну нитку. Це двостороння
техніка, яка має однаковий вигляд з лицьового боку та виворітного. Тому
технікою «качалочки» вишивають рушники, і вона входить до технік, які об’єднані
спільною назвою «рушникові»
Шви. Крім рушників ця техніка широко
використовується при вишиванні скатертей, серветок, хусток, декоруванні
диванних подушок, сумок тощо. При цьому використовують рослинно – або
антропоморфно - геометризований орнамент.
Використання шва «качалочки» в комплексі «рушникових»
швів:
Оздоблення виробів швом «качалочки»:
Вишивка льняними нитками на льняній тканині:
Двоколірна вишивка «штапівкою»:
Вимоги до виконання шва
«качалочки».
Для виконання роботи добирають тканину
полотняного переплетення з простою і чіткою структурою. Нитки добирають
відповідно до щільності тканини таким чином, щоб після настилання «качалочки»
між ними не було видно просвітів. На початку й в кінці вишивання охайно ховають
кінці ниток. Шов «качалочки» потребує уважного виконання, щоб бути бездоганним
з обох сторін тканини. Шов «качалочки» виконується зліва направо або справа
наліво. Стібки традиційно вишивають в вертикальному напрямку – знизу вгору або
згори вниз. Інколи тканину
повертають під кутом 90° і продовжують виконання стібків. Довжину стібків
добирають відповідно до узору, орнаменту, щільності та товщині тканини. Найкоротші
стібки можуть бути на 2 нитки.
Всі стібки вишивають паралельно один
одному. Кожен наступний стібок виконують через одну нитку тканини таким чином,
щоб вони щільно прилягали один до одного. Для переходу від одного вишитого ряду
до іншого необхідно вивести голку з робочою ниткою на виворітний бік, провести
її під прокладеним настилом стібків і виколоти в тому місці, від якого
починається вишивання наступного елементу узору. Не можна виконувати закріпки
та вузлики, пам’ятаючи про охайність з обох сторін роботи. Графічно шов можна
зобразити так:
Практична
робота.
1.
Повторити правила безпечної праці під час вишивання.
2.
Виконати шов «качалочка» (на клаптике тканини).
Послідовність виконання
шва «качалочки».
1.
Нитку
закріпити без вузла, починаючи з петлі або проклавши попередньо декілька
дрібних стібків в напрямку подальшого вишивання (мал1. а – д).
2.
Виконати
перший стібок, пам’ятаючи, що всі стібки виконуються вертикально вздовж ниток
основи. Виколюючи
голку в точці 1, вколоти її через три нитки утоку в кінці першого стібка в
точці 2 та виколоти через одну нитку основи вліво від точки 1 в точці 3 (мал.1
а): 1 – 2 – 3.
3.
На трьох нитках утоку виконати три окремі
вертикальні стібки. Для цього виколовши голку в точці 3, вколоти її в точці 4,
а виколоти зі зміщенням на одну нитку основи в точці 5: 3–4–5. Після третього
стібка перевести голку вертикально вниз і виколоти через три нитки піткання в
точці 7: 5–6–7 ( мал. 1. б).
5.
Виконуючи шостий стібок, голку виколоти в
точці 17, вколоти в точці 18. Далі необхідно провести голку під настилом
стібків по виворітному боку та виколоти в точці 19. Провести голку під настилом
стібків можна і по лицьовому боку, виколовши її попередньо посередині між 17 та
18 проколами (мал. 1. г).
6. Далі виконати ще три стібки другого ряду – продовження з протилежного краю (мал.1.г): 19–20–21, 21–22–23, 23–24–25. Точка 25 співпадає з точкою 23.
7. За схемою так само виконати всі ряди «качалочки» (мал.1 д). Для закінчення роботи робочу нитку провести під рядом прокладених стібків на виворітному боці та обрізати.
3.
Контроль якості вишивки.
Домашнє завдання.
1.
Виконати
зразок шва «качалочка».
Приклади:
26.01.2022
Тема. Технологія виконання шва «штапівка».
Штапівка
належить до поверхнево-нашивних лічильних технік вишивання. Ця техніка
характерна для багатьох регіонів України.
Штапівку
вишивають за принципом шва “уперед голкою”, але у два прийоми. Спочатку
вишивають справа наліво через один стібок по узору, а йдучи назад, закривають
стібками всі проміжки зліва направо. Отримують двобічну вишивку, у якій узори
на лицьовому й виворітному боках однакові.
Техніка
“штапівка” має багато різновидів вишивальних швів – “прутик” (а),
“кривулька” (б), “сходинки” (в) тощо.
Вимоги до виконання шва “штапівка”
1.
Якщо тканина для вишивання полотняного переплетення, то вишиваючи узори
штапівкою, необхідно уважно лічити нитки тканини.
2.
Якщо переплетення тканини не дає змоги лічити нитки, треба скористатися канвою
або позначити контур узору точка.
3.
Шов виконувати у два ходи: спочатку вишивати усі непарні стібки в одному
напрямку (справа наліво), а при зворотному ході – усі парні.
4.
Узори, вишиті штапівкою, на виворітному боці мають бути такі самі, як і на
лицьовому боці.
5.
Стібки у штапівці вишиваються уздовж ниток основи чи піткання або ж навскіс.
Послідовність виконання шва “прутик”
Послідовність
вишивання швом “прутик” можна записати за допомогою цифр (мал. 138). Якщо перша
цифра буде означати точку, де голка виходить з виворітного боку на лицьовий
бік, друга – голка входить у тканину з лицьового боку на виворітний, а третя –
голка знову виходить на лицьовий бік, то цифрова послідовність буде виглядати
так: 1-2-3.
ВИШИВАЛЬНИЙ
ШОВ ШТАПІВКА
Послідовність виконання шва прутик
Отже, для вишивання шва “прутик” необхідно:
1.
Закріпити нитку в т. 1.
2.
Виконати перший хід: по прямій нитці справа наліво прокласти швом “уперед
голкою” ряд непарних стібків (1-ий, 3-ій, 5-ий і т. д.):
1)
перший стібок прокласти з т. 1 в т. 2, а виколоти в т. 3;
2)
ввести голку в т. 4, а вивести у т. 5;
3)
далі виконати стібки відповідно до цифрової послідовності: 3-4-5, 5-6-7, 7-8-9.
3.
Виконати другий хід (зворотний напрямок): повернути тканину і прокласти парні
стібки, перекриваючи проміжки з виворітного боку: 9-10-11, 11-12-13, 13-14-15,
15-16-17. Отримаємо суцільний ряд стібків.
Вигляд шва “прутик” з виворітного боку
Послідовність виконання шва “сходинки”
Шов “сходинки”
виконується по сторонах квадрата аналогічно шву “прутик”, тобто у два ходи. Пам’ятаючи, що в цифровій послідовності шва перша цифра означає
точку, де голка виходить з тканини на лицьовий бік, друга – входить у тканину з
лицьового боку на виворітний, а третя – голка знову виходить на лицьовий бік,
шов виконують у такій послідовності:
1.
Закріпити нитку в т. 1.
2.
Виконати перший хід:
1)
вколоти голку знизу вгору в т. 2, виколоти в т. 3. Отримаємо стібок 1-2 .
Послідовність виконання шва “сходинки”
2)
наступний стібок виконати за схемою відповідно до цифрової послідовності згори
вниз: 3-4-5;
3)
виконати стібок знизу вгору 5-6-7. Далі: 7-8-9, 9-10-11, 11-12-13,13-14-15.
3.
Виконати другий хід (зворотний напрямок). Зліва направо прошити парні стібки:
15-14-13, 13-12-11, 11-10-9, 9-8-7, 7-6-5, 5-4-3, 3-2-1.
Послідовність
виконання шва “кривулька”
Шов
“кривулька” виконується аналогічно швам “прутик” та “сходинки” по діагоналях
квадрата.
Послідовність виконання шва “кривулька”
1.
Закріпити нитку в т. 1.
2.
Виконати перший хід: справа наліво прошити непарні стібки (нахилені справа
наліво, знизу вгору). Перший стібок прокласти з т. 1 в т. 2, голку виколоти в
т. 3. Скорочено це можна записати так: 1-2-3.
Далі
прокласти стібки: 3-4-5,5-6-7, 7-8-9,9-10-11,11-12-13.
3.
Виконати другий хід (зворотний напрямок) зліва направо прошити парні стібки,
які нахилені зліва направо, знизу вгору: 13-12-11,11-10-9, 9-8-7, 7-6-5, 5-4-3,
3-2-1.
У традиційному українському орнаменті існують також інші види штапівок – більш складної форми, наприклад штапівка “гачки” (мал. 142 а, б)
та “баранячі роги”.
Ці шви мають такий самий принцип виконання, що і шов “прутик”.
Мал.
143. Шов “баранячі роги”: а – графічне зображення шва; б – послідовність
виконання
Практична робота.
1.
Повторити
правила безпечної праці при вишивані.
2.
Переглянути
відео майстер-класу «Виготовлення «штапівки»:
https://www.youtube.com/watch?v=3uWf9rlKWHI
3.
Виконати
на клаптику тканини (де виконували мережку) тренувальні вправи з виконання «штапівки»,
використовуючи майстер-клас відео:
«прутик», «кривульку», «сходинки».
4.
Підготувати
краї рушничка до обробки : наметати два краї рушника впідгін.
Домашнє
завдання.
1.
Виконати
шви «прутик», «кривулька», «сходинки».
2.
Підготувати
краї рушничка до обробки.
17.11.2021
Тема. Виготовлення новорічної іграшки.
Ми
продовжимо виготовлення новорічної іграшки. І сьогодні це - сувенір «Сніговика»
зі шкарпетки. Розглянемо кілько варіантів виготовлення.
Подивиться
майстер-класи з виготовлення Сніговика зі шкарпетки
за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=nmQBr9-rHBc
https://www.youtube.com/watch?v=oDDK-x5IyDM&t=287s
https://etnosoft.com.ua/good/novorichnyj-snigovyk-z-shkarpetky-svoyimy-rukamy/
Практична
робота.
1. Дотримання правил безпечної праці з ножицями та голкою.
2. Виготовлення Сніговика.
Домашнє завдання.
Виготовити Сніговика зі шкарпетки.
10.11.2021
Тема. Виготовлення іграшки.
Протягом
кількох уроків ми з вами виготовлятимемо іграшку. І так як наближається Новий
рік, то ці іграшки будуть ялинковими.
Історію виникнення
ялинкових іграшок подивіться за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=mdbOfNwDIz8
https://www.youtube.com/watch?v=uGCfFtvdu24&t=12s
Історія ялинкових іграшок почалася в Німеччині та
Прибалтиці на початку 17 століття. Спочатку прикраси були досить простими та
вторили християнській символіці: всім відома зірка на вершині ялинки є не що
інше, як Віфлеємська зірка; яблука, розвішані на гілках – символ плодів з Древа
пізнання Добра та Зла; Свічки запалені – символ ангельської чистоти. З роками
вбрані ялинки ставали традицією, прикраси ускладнювалися і вдосконалювалися, на
ялинку почали вішати штучні іграшки, а також солодощі та горіхи.
Згідно з однією з версій, перші звичні нам скляні ялинкові іграшки з'явилися в Саксонії ще в 16 столітті, тобто навіть раніше від першого документованого різдвяного дерева. За іншою, більш правдоподібною версією, поява іграшок пов'язана з неврожаєм яблук у Німеччині 1848 року. Саме цього року склодуви з містечка Лауша у Тюрингії створили штучні скляні «яблука», які згодом успішно продали і започаткували регулярного виробництва ялинкових іграшок.
Інша традиція – прикрашати ялинку вогнями – почалася з воскових свічок, що було вкрай непрактично та пожежонебезпечно, проте люди йшли на ризик заради дотримання традиції природності прикрас.
У Російській імперії виробництво ялинкових іграшок було незначним, але вони масово поставлялися до свят з Європи, здебільшого з Німеччини. Першим виробництвом прикрас став займатися склодувний завод у Клину. За часів Революції різдвяна ялинка зазнавала гонінь у зв'язку з релігійним підґрунтям цієї традиції.
У 1929 році вийшла офіційна заборона на свято та влаштування ялинки. Проте громадяни не змінили традиції – вони таємно прикрашали ялинки та робили іграшки самі. Саме до цього періоду прийнято відносити рідкісні колекційні радянські ялинкові прикраси. Лише напередодні 1935 року ситуація почала прояснюватись, коли П. П. Постишев запропонував у «Правді» повернути свято радянським дітям. Звісно ж, йшлося не про Різдво, а про святкування Нового року.
Всі традиції ретельно шліфувалися відповідно до жорсткої радянської ідеології та очищалися від будь-якого релігійного відтінку. Це відбилося і на відновленому в країні виробництві ялинкових іграшок. У результаті зміни зазнала зірка на вершині ялинки – на зміну Віфлеємській прийшла п'ятикутна червона зірка, символ Червоної армії, а також декоративні наверши, так звані «піки»; місце куль та ангелів зайняли всілякі фігурки людей та тварин, фруктів та овочів. Така різноманітність форм була суттєвою відмінністю від європейської традиції прикраси ялинки, де іграшки могли бути різнокольоровими, але переважно єдиної форми.
Також виготовляли різні фігурки зі скла. З'явилися прикраси зі стеклярусу, з'єднаного мідним або сталевим дротом. Так монтували іграшки геометричної форми – зірки, абстрактні конструкції, навіть літаки.
До
середини п'ятдесятих робили ватяні іграшки. Багато зразків, що збереглися до
сьогоднішнього часу, були випущені в Москві, де працювали дві фабрики, точніше
артілі – це «Мистецька іграшка» і артіль «Все для дитини». Їх виготовляли з
пресованої бавовни, якій надавали потрібної форми.
Після
війни СРСР став закуповувати в Німеччині набори ялинкових прикрас, до яких
входили: наверші, 16 різнокольорових кульок та 5 прикрас іншої форми. Варіанти
останніх змінювалися щороку разом із розфарбуванням куль. Ці набори були в СРСР
дефіцитом і однією з найбажаніших покупок на новорічному базарі, незважаючи на
досить високу на той час вартість.
У 50-х з'явилися набори іграшок-малюток. Цими мініатюрними іграшками можна було прикрасити іграшкову ялинку, створивши собі затишок на журнальному чи робочому столі. Іграшки були виготовлені зі скла, пластмаси, паперу. "Моделі" різноманітні - огірки з лимонами, сніговики з ведмедиками і навіть мініатюрні стеклярусні намисто.
У 50-60 роки до моди увійшли іграшки на сільськогосподарську тему: хліб, помідори, моркви, снопи пшениці та інші продукти. Особливою популярністю користувалися качани кукурудзи. "Цариця полів" - це єдина іграшка, яка беззмінно випускалася на підмосковній фабриці "Ялинка" і в радянські роки, і наприкінці 90-х.
У сучасній Україні
асортимент ялинкових іграшок майже однаковий з європейським, тому що вони
виробляються переважно на підприємствах Китаю. Сьогодні новорічна іграшка – це
не лише святкова прикраса ялинки, а й предмет гордості колекціонерів, також
з'явилася традиція подавати незвичайні та дорогі ялинкові кулі як новорічний
подарунок на Новий рік.
Практична
робота.
1.
Дотримання
правил безпечної праці з ножицями та голкою.
2.
Виготовлення
Янгола з фетру.
Технологічна карта.
Матеріали і інструменти:
картон
для створення шаблону
ножиці
голка
білий
фетр для крил
фетр
тілесного кольору
фетр
тих кольорів, які вам подобаються, для волосся і сукні
нитки
у відповідності до кольорів фетра
чорні
і червоні нитки для очей і рота
вузька
біла стрічка
деталі
для прикрашання: бісер, паєтки, блискітки.
Послідовність виготовлення Янгола.
1. З
фетра потрібно вирізати всі частини для майбутнього ангела. Зручно спочатку
намалювати деталі на картоні, вирізати їх, а потім обвести деталі на матеріалі.
Для ангела нам знадобиться 1 деталь для
обличчя, 2 для тіла, 2 для ніжок, 1 для переднього волосся, 1 для заднього
волосся, 1 чи 2 викройки для крил.
2.
Для початку візьміть нитку під колір ніжок ангела і зшийте дві викройки разом
по контуру. Пришийте обличчя ангела до однієї з викройок тіла, яка буде
передньою. Якщо ви використовуєте дві викройки для крил, то зшийте їх разом
білою ниткою. Шов повинен закінчуватись знизу посередині крылышек, тоді він
буде схований сукнею ангела.
3.
Тепер потрібно пришити переднюі задню викройки волосся ангела. Для цього
підберіть нитки відповідного кольору.
4.
Тепер настав час пришити риси обличчя ангела. Робити це потрібно обережно,
маленькими стібками.
5.
Відріжте довгу вузьку стрічку приблизно 12-13 см і прикладіть її так, щоб
утворилась петля. Зшийте кінці стрічки разом, а потім пришийте петлю до
передньої сторони ангела. Слідкуйте, щоб
стібки не проходили наскрізь через фетр, інакше ви зіпсуєте обличчя ангела.
Необхідно шити так, щоб захоплювати лише голубий шматочок фетру, а не тілесного
кольору.
6.
Пришийте крила до спини ангела, зробивши шов посередині.
7.
Настав час зшити передню і задню сторони ангела. Спочатку по верхній линії
зшийте разом волосся ангела. Потім, змінивши колір нитки на голубий, по боках
зшийте сукню. Нижня лінія деталей повинна залишатися не прошитою.
8. Вставьте
в нижню частину під сукню ніжки ангела і зшийте нижню лінію.
https://www.youtube.com/watch?v=n-H2GbxeULo&t=213s
4.
Прибирання робочого місця.
Домашнє завдання.
Виготовити Янгола з фетру.
03.11.2021
Тема. Охайне житло.
Інтелектуальна розминка—гра «Дешифратор»
Із
запропонованих літер скласти слово:
РАБИПРИННЯ
— (ПРИБИРАННЯ)
Чому
саме це слово зашифроване?
Загадки
1.У повітрі він літає,
На
предмети всі сідає.
Прибираєм
до знемоги,
Чисто
вимиєм підлогу,
Боремося
з усіх сил —
А в
квартирі знову … (пил)
2.Пан у куточку сумує,
хто запросить—з тим танцює. (Віник)
3.Все сміття попідбирає
й порошинки позбирає. (Пилосос)
Отже,
сьогодні на уроці ми ознайомимося з такими поняттями як прибирання житла, миючі
засоби, догляд за побутовою технікою, побутова техніка для прибирання житла.
З
давніх-давен людина прагнула до краси, затишку у своїй оселі. Навіть прадавні
люди відтворювали своє захоплення
природою в наскальних малюнках. Далеко людина пішла у своєму розвитку:
її будинки стали цегляними та бетонними, з’явилися меблі та сучасне обладнання.
Але прагнення мати чистий та охайний дім, правильно за ним доглядати повинні
всі.
Приємно,
коли в кімнаті чисто і затишно. Але для того, щоб тримати житло в чистоті,
потрібно чимало праці та часу. Важливо, що поради, наведені нижче, допоможуть
вам раціонально використати свій час, краще організувати прибирання в квартирі.
Гігієна - практика
підтримки чистоти з метою забезпечення доброго здоров’я. Слово походить від
імені Гігіеї, грецької богині здоров’я, чистоти і санітарії.
1.
Прибирання житла. Послідовність дій під час прибирання житла.
Підтримання
чистоти в приміщенні вимагає щоденної клопіткої праці всіх без винятку членів
сім’ї. Сучасна промисловість значно полегшує домашню роботу, випускаючи для її
виконання необхідну продукцію, а саме: інвентар для прибирання (відра, щітки,
швабри, йоржики, мітли); розхідні матеріали (серветки для прибирання, губки,
ганчірочки, рукавиці для захисту рук); побутову хімію.
Прибирання поділяють на щоденне, щотижневе і генеральне.
Завдання учням.
Користуючись текстом підручника на сторінці (236-237, В.К.Сидоренко…) (або 193-194,
І.Ю.Ходзицька…), записати в зошит, що в себе включає щоденне та щотижневе
прибирання.
Самостійна робота. Заповнити таблицю.
Щоденне
прибирання |
Щотижневе прибирання |
|
|
2. Догляд за меблями (м’якими та корпусними)
Розглянути:
догляд за м’якими меблями, догляд за корпусними неполірованими меблями, догляд
за полірованими меблями, догляд за лакованою паркетною підлогою, догляд за
квітучими рослинами.
Опрацювати самостійно текст підручника (с.237-238, В.К.Сидоренко…) (або с.199-202, І.Ю.Ходзицька…).
3. Прибирання пилу з кімнатних рослин.
Яке
значення кімнатних рослин? Які з кімнатних рослин є у вашій оселі?
4. Асортимент швабр для миття підлоги та прибирання ванної кімнати та
кухні.
Робота
з підручником (на ст.238 В.К.Сидоренко…) (або 198-199, І.Ю.Ходзицька…), порівняти
різні види швабр.
Постійного
і ретельного догляду потребують і місця загального користування—вбиральня,
ванна кімната, коридор, кухня. Для полегшенню догляду за даними приміщеннями
потрібно користуватися миючими засобами. Сучасні миючі засоби видаляють іржу,
вапняний наліт та знищують мікроби.
5. Побутова техніка для прибирання житла
та особливості догляду за побутовою відеотехнікою.
До
побутової відеотехніки для прибирання житла належать пилососи, парові швабри та
парогенератори.
Розглянути
малюнки в підручниках (на ст.243-249, В.К.Сидоренко…) (або 205-208, І.Ю.Ходзицька…),
де зображено різні види пилососів.
Парова швабра
досить охайно прибирає важкодоступні місця за рахунок різних насадок, що
входять до комплекту приладу. Досконалий пароочисник швабри проводить
прибирання без хімічних засобів, знищує пилових кліщів, мікроби, цвіль, що дуже
важливо для людей, схильних до алергії.
Практична
робота.
1.
Фізкультхвилинка
Всі
рівненько в класі стали,
Виправляємо
поставу.
На
носочках піднялися
І до
стелі дотяглися.
Потім
пальчиками вміло
Доторкнулись
до підлоги,
Повернулись
вправо, вліво
Знову
випрямили ноги.
Так
ще двічі повторили
І за
парти тихо сіли.
2. Виконання практичної роботи
Послідовність виконання роботи:
1. Ознайомтеся з різними видами інвентарю для
миючих і чистячих засобів для прибирання житлових приміщень за допомогою
мультимедіа.
2. Запам’ятай їхні назви та ознайомся з призначенням.
За
результатами роботи заповни таблицю.
Назва
інвентарю та миючих і чистячи засобів для прибирання житлових приміщень |
Призначення інвентарю та миючих і чистячи
засобів для прибирання житлових приміщень |
|
|
Підсумок уроку .
Отже,
діти, на сьогоднішньому уроці ми ознайомилися із загальними правилами підтримання чистоти в приміщенні, побутовими
приладами для підтримання чистоти житла та виконали дві практичних роботи.
Домашнє
завдання.
1. Проглянути проект за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=YLdVOOggV5M
2. Проглянути Мініпроєкт «Охайне житло» за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=DTpG3yrqOOw
3. Підібрати загадки про побутову техніку для прибирання
житла.
5-6 клас
5-6 клас
- клаптик білої тканини (15х15см) для голови,
- кольорові клаптики тканини (9х9 см для ручок, 8х15 см для спіднички та
4х7 см для фартуха),
- шматочок синтепону або вати,
- нитки (лляні, шерстяні, бавовняні тощо),
- нитки муліне або трикутничок квітчастої тканини (для волосся або
хустки).
- Відрізаємо ножицями штанину (фото 2). Краще
відрізати 55-60 см, не менше.
- Беремо ремінь, прикладаємо його прямо до «верху»
сумки в складеному вигляді, і біля «дна» відрізаємо частина ременя з
пряжкою (не менше 10 див.), (фото 3,9).
- Пришиваємо ремінець до лицьової частини сумки,
впритул до «дна». Штанину вивертаємо навиворіт (фото 4).
- Зшиваємо вручну «дно» за обрезанному хкраю (фото
5).
- Куточки потрібно зашити так, як на фото 6. Чим
довше ваша рядок на фото 6, тим вже дно сумки. Якщо цей рядок не зробити —
сумка вийде плоскою.
- Ремінець на сумці повинен обов’язково мати
можливість застібатися, якої б висоти не був клатч. Сумочка з джинсів
розгортається на максимальну висоту, якщо ремінь занадто довгий — можна
відрізати. Робимо отвори в паску (фото 7), і потім пришиваємо ремінь (фото
8). Ось і готова сумка з джинсів своїми руками. Якщо ви вирішили
зупинитися на варіанті рюкзака — пришийте замість лямок 2 відрізка шнура
ззаду сумки. Ідеально було б взяти довгий ремінь від старої сумки.
- Сумочка з джинсів може бути прикрашена
аплікацією, лейблами, мереживом, бісером, вишивкою, і так далі. Все, що
диктує вам ваша фантазія.
1. Таку ляльку змайструвати легко. Етапи її виготовлення легко зрозуміти по фотографіях. Зупинитися докладніше необхідно на те, як зробити для ляльки вінок зі стрічок.
2. Необхідні матеріали: світлі нитки для тулуба довжиною.
3. Лялька висотою 14см, рука - 11см, коса - довільної довжини.
4. Нитки для тулуба перев'язуємо навпіл.
5. Вставляємо приготовлену косичку.
6. Перев'язуємо місце для шиї і вставляємо руку в тулуб.
7. Перев'язуємо всім відомим способом.
8. А тепер плетемо віночок зі стрічок. Вибираємо 6 стрічок бажаної довжини і кольорової гами. Складаємо їх попарно обличчям назовні, а виворотом - всередину. Довжина косички також залежить від розміру голови ляльки.
9. Відступивши потрібну довжину від краю, пов'язуємо стрічки ниткою і починаємо плести вільну косу, в якій всі 6 стрічок змінюються сторонами, створюючи яскравий і барвистий візерунок.
10. Коли довжина коси стає рівною обхвату голови, все стрічки пов'язуємо вузлом під косами. Останні можуть стирчати, як ріжки. Це весело і прикольно. Стрічки треба підрівняти внизу.
11. До віночка можна прив'язати зроблені з ниток помпони.
12. Помпони прив'язуємо по обидва боки голови.
13. Далі необхідно надіти фартушок, зав'язати пасок. Прив'язати до голови нитку і підвісити ляльку як прикраса. Кольори ниток і стрічок підбираємо яскраві і нарядні.
Д/З: Виконати Ляльку-мотанку з ниток.
7-8 клас
14.04.-15.04.2020
Д/З: Продовжити виготовлення сучасної ляльки.
7-8 клас
Театральні іграшки
Таким чином, іграшки можуть не просто зайняти дитину на якийсь час, але і бути надзвичайно корисними для її розвитку.
- Колекційні іграшки ( будь які іграшки, що
мають свою історію або виготовлені в обмежено невеликій кількості для
колекцій, часто з дорогих матеріалів або відомими особами).
- Народні іграшки ( ляльки, маленькі предмети
побуту, зображення тварин та птахів, виготовлені з природних підручних
матеріалів, що склались історично для кожної народності).
- Обрядові іграшки (часто народна іграшка несе
ритуальне навантаження – оберіг – фігурки коней чи птахів,
лялька-берегиня;
- Ляльки для театральних вистав
(пальчиковий театр, ляльки-рукавички, ляльки-маріонетки, тощо)
- Декоративні іграшки для прикраси житла (глиняні,
фарфорові, металеві статуетки, кухонні іграшки-грілки, ляльки в
оригінальному чи народному одязі, копії машин, літаків, кораблів, великі
яскраві та пухнасті м’які іграшки, іграшки-саше тощо).
- Іграшки-сувеніри.
Д/З 8 клас: Виговити троянду з бісеру (схему дивитися в Блозі - 8 клас).
10-11 клас
10-11 клас
Ініціали
|
IBM, PC, ABC
|
Вигадані назви
|
Бксон, Арма
|
Числа
|
Шанель № 5, Ауді-100
|
Міфологічні образи
|
Готель "Либідь"
|
Власні імена
|
Форд, Мерседес
|
Географічні назви
|
Фарби "Штсбург",
автомобіль "Таврія"
|
Словникові назви
|
Прилади "Самбі м"
|
Іноземні слова
|
Люкс
|
Сполучення слів
|
Хед енд ноулде
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий